Här kan du läsa om oss, Ann; innehavare av butiken Ann-Tikt & Sånt, i Mellby och Annika; innehavare av butiken Drömmar Inne & Ute, i västra Mellby. I vår gemensamma blogg skriver vi om vår passion för inredning, antikt, trädgård, mat och familj. Välkommen att följa oss båda. Allt är ju roligare när man är två!


fredag 8 november 2013

Ny favoritstad - Barcelona





Jag har hittat en ny kärlek!!
Barcelona
Helt klart en ny favorit i min smak.
En underbar "liten" storstad med massor av mysiga
gränder, men ändå mycket puls.
Sen tror jag att spaniorerna passar min kemi.
Det är lite manana, manana med glimten i ögat!
Skulle jag välja en storstadsweekend idag, skulle
jag välja Barcelona!


Vi hade en himla tur med vårt boende! 
Här är utsikten från vårt sovrum! Ja, jag behöver 
nog inte säga mer än så...
Vi gillar ju att hyra lägenhet och denna låg toppenbra
till, ca 5 min från La Rambla, den stora turistgatan
mitt i Barcelonas centrum.
Vi undvek faktiskt denna turitsfälla och höll oss
i alla de små trånga gränderna bakom vårt hus.
Där fanns det underbara små "hål i väggen"-pubar
och restauranger. Och förstås en uppsjö av 
små mysiga butiker.




Som i alla storstäder så finns det gott om
sevärdheter. Vi fick sett den
galna katedralen La Sagrada Familia.


En ännu ej färdigbyggd basilika som grundades av
Antoni Gaudi. Det finns en plan att kyrkan ska
stå färdig år 2026, då är det 100 år sedan Gaudi avled,
påkörd av en spårvagn i Barcelona.

 En kväll var vi på Camp Nou och fick se
Barcelona spela, en sevärdhet det också!

Resten av tiden la vi på "öl, vin och sång"!
Barcelona är en stad man bara ska strosa runt i 
och slå sig ner där andan faller på och bara njuta
av sangria eller en kall Estrella Damm, välja
tapas genom glas och insupa spansk medelhavspuls.



En av de mosaikklädda pelarna på
Palau de la Musica Catalana.


Här har vi en som förstått vilket tempo man ska hålla...

Mitt bästa tips idag är ; boka en weekend till Barcelona!!

Ha det bäst!

ANNIKA









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar