Här kan du läsa om oss, Ann; innehavare av butiken Ann-Tikt & Sånt, i Mellby och Annika; innehavare av butiken Drömmar Inne & Ute, i västra Mellby. I vår gemensamma blogg skriver vi om vår passion för inredning, antikt, trädgård, mat och familj. Välkommen att följa oss båda. Allt är ju roligare när man är två!


söndag 30 september 2012

Syltade Gröna Tomater...

Ja, varför inte?
Fick många små söta gröna tomater över
när inredningsreportaget fotades hemma för ett par dar sedan


Stylist Pernilla med den jättefina bloggen Dona  hade bullat upp
ett berg av höstens alla fröjder på köksön inför fotograferingen
och man vill ju inte kasta mat precis
så jag konsulterade min räddare i nöden ALLTID:
kokboken "Annas Mat" (Anna Bergenström)

Där hittade jag detta recept.
Eftersom jag gillar nästan allt som är inlagt och lite syrligt
provade jag.
Det var lätt och gick fort att göra och blev jättegott!

Kanske något för alla er som har odlat tomater i sommar...


Här kommer receptet:

Syltade Gröna Tomater
1 kg gröna små tomater
2 liter vatten

Lag av:
2 dl ättiksprit (12%), 3 dl vatten
3 dl socker, 1 msk salt
10 hela kryddnejlikor
1 bit hel kanel

Ta bort det gröna fästet och skölj tomaterna.
Picka skalen på många ställen med en stoppnål
Koka upp vattnet och lägg i tomaterna.
Sjud på svag värme i 3 minuter.
Häll bort vattnet genom ett durkslag.
Mät upp allt till lagen i en rymlig kastrull.
Koka upp lagen, lägg i tomaterna och låt sakta sjuda 5-10 min.
Lägg sedan över tomater och lag i perfekt rena glasburkar.
Bind över och förvara svalt.

Lycka Till

ANN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar