Här kan du läsa om oss, Ann; innehavare av butiken Ann-Tikt & Sånt, i Mellby och Annika; innehavare av butiken Drömmar Inne & Ute, i västra Mellby. I vår gemensamma blogg skriver vi om vår passion för inredning, antikt, trädgård, mat och familj. Välkommen att följa oss båda. Allt är ju roligare när man är två!


söndag 17 maj 2015

Vår Potager (eller franska Kryddträdgård)...


Att gräva ner och installera ett nytt avloppssystem
kräver mycket efterarbete
för att återställa, och få en fin miljö igen...





En helt uppgrävd gräsmatta och en jättelik jordkulle i bakgrunden 
var förutsättningen

Jag kände att detta övergick min horisont en aning
när det gäller trädgårdskunskaper
så jag kontaktade Milla Trädgårdsmästare, för inspiration och råd!

Hon föreslog en franskinspirerad köksträdgård, en Potager,
där ätbart och blomster växer tillsammans i lite strikta ramar!
Platsen är i närheten av köksingången
så jag nappade direkt på idén.

Vi bestämde måtten,  6 x 6 meter i fyrkant
och grovplanerade utseendet.

Varje ruta ska kantas av en formklippt häck
och såhär blev min första, enkla skiss...





Det var bara att sätta igång!

Här har fin ny jord kommit och krattats ut
och sen gäller det att mäta, mäta och mäta....

Gångarna ska trampas upp.
Här ska ligga markduk så småningom som ska
täckas med bark 





Här kan man se hur det kommer att se ut




En viktig buske som sparades var vår Blåbärsbuske
-den kan man inte vara utan!
Dess plats blev vid foten av den nya kullen.

Milla och Robban kämpar på...
De ser ut som två trädkramare!!!





Efter 5 timmar var allting krattat, mätt, stampat, sått och planterat!
Och i den tiden ingick besök till Växtshopen i Mellby för inköp av plantor
Utan proffshjälp hade detta tagit oss två veckor av kvällsarbete...
Jag kan varmt rekommendera Milla!!!




I kvällningen tillverkade jag små planteringsskyltar
-jag textade på gamla skedar




Vi planterade:
Två syrener på stam i bakre fonden
Bärbuskar: Hösthallon, röda och gula Krusbär, vita och svarta Vinbär.
Jordgubbar, Ruccola och Persilja
vi har satt potatis och sått: ringblommor, buskkrasse, ärtskidor, polkabetor, 
morötter, mangold, spenat, bladpersilja och sallad
Blomsterböna och Luktärt kommer också
och i mitten ett rostorn
med vit lavendel runtomkring


Röda och gula Hösthallon...




Vattna, vattna, vattna...




Några dagar senare var det dags att plantera Ligusterhäcken
och tur med planteringsvädret! Det började regna!!





Den gamla bänken ser trevlig ut i landet.
Ser ni den lilla biten som fattas överst?
Tror att den har haft sin plats nedanför ett fönster
och så har någon sågat av en liten bit så den fått rum...
Älskar den!




Nu ska vi göra fint och fylla ut runtomkring, gångarna ska
göras och så måste vi ju hålla tummarna för att allt ska gro 
och trivas hos oss förstås!

Kram

ANN

7 kommentarer:

  1. Whaoo såå fint Ann!! Vilken potager!! Tänk när du sitter på den söta soffan, med ett glas vin o blickar ut på allt detta vackra i sommar! Vilken dröm!
    Ha ha nu ska jag ut o mäta o drömma mej bort tror jag.. ;)
    Kram Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marie! Nu får vi se om jag hinner dra upp ogräset också i sommar... Ha en fin vecka!
      Ann

      Radera
  2. Heja heja vad fint det blir. Ser också fram emot ett glas vin på den där härligt inbjudande bänken😉Hlppas nu allt växer så det knakar och att ni får njuta av mycket mumsigt i er lilla potager!
    Många kramar och lycka till☺
    Milla

    SvaraRadera
  3. Heja heja vad fint det blir. Ser också fram emot ett glas vin på den där härligt inbjudande bänken😉Hlppas nu allt växer så det knakar och att ni får njuta av mycket mumsigt i er lilla potager!
    Många kramar och lycka till☺
    Milla

    SvaraRadera
  4. Varför blir det alltid dubbla kommentarer när jag skickar....?😊

    SvaraRadera
  5. Varför blir det alltid dubbla kommentarer när jag skickar....?😊

    SvaraRadera
  6. Men hjälp vilket underbart fint projekt! Helt fantastiskt fint!
    Kram Anna

    SvaraRadera