Här kan du läsa om oss, Ann; innehavare av butiken Ann-Tikt & Sånt, i Mellby och Annika; innehavare av butiken Drömmar Inne & Ute, i västra Mellby. I vår gemensamma blogg skriver vi om vår passion för inredning, antikt, trädgård, mat och familj. Välkommen att följa oss båda. Allt är ju roligare när man är två!


onsdag 24 april 2013

Morotsbröd med timjan




Hejsan!!

En underbar kruka med timjan och en ensam 
påse med morötter i kylen fick mig att
bläddra i Monica Ahlbergs
Rosendals
Trädgårdscafé.
Och valet blev enkelt:

Morotsbröd med timjan

50 g smör
50 g jäst
2 1/2 dl mjölk
2 1/2 dl vatten
2 msk ljus sirap
1 msk salt
2 msk färsk hackad timjan eller 1 msk torkad
3 1/2 dl rivna morötter
5 dl grahamsmjöl
8-9 dl vetemjöl

Till pensling och garnering:
1 ägg
grovt salt och timjan

Smält smöret. Blanda i mjölken och vattnet.
Rör ut jästen i lite av degspadet som ska vara fingervarmt.
Tillsätt sirap, salt, timjan, morötter, grahamsmjöl
och till sist vetemjölet lite i taget.
Blanda noga och knåda väl.
Låt degen jäsa under bakduk i cirka 45 min.
Ta upp degen och knåda den i några minuter.
Forma avlånga bröd el runda bullar.
Låt jäsa på smord plåt utan bakduk i ca 15 min.
Pensla bröden med det lättvispade ägget och
strö över lite havssalt och timjan.
Grädda bullar ( ca 20 st.) i 250 g i ca 12 min.
Långa bröd gräddas i 200-225 g i ca 17-20 min.

Lycka till!!

Saftiga och goda bullar till soppan!!
Jag fick mer än godkänt vid middagsbordet!
Det är ju alltid kul!


Ha en fin kväll!

ANNIKA


1 kommentar: