Här kan du läsa om oss, Ann; innehavare av butiken Ann-Tikt & Sånt, i Mellby och Annika; innehavare av butiken Drömmar Inne & Ute, i västra Mellby. I vår gemensamma blogg skriver vi om vår passion för inredning, antikt, trädgård, mat och familj. Välkommen att följa oss båda. Allt är ju roligare när man är två!


torsdag 9 april 2015

Egen granola med tranbär

HEJ!!!


Usch vad vi är dåliga på att göra inlägg.
Ibland blir det så bara...

Måste dela med mig av mitt härliga
Granola-recept!
Jag är en riktig mussli och granolafantast och
har tänkt länge att jag skulle prova att
göra egen. 
Och visst blir det en speciell känsla när
man har tillagat något själv!!
Och inte var det svårt heller.
Med andra ord Gott & Enkelt!



Granola med tranbär

ca 12 dl

2 dl vatten
3 msk rapsolja
1 tsk salt
2 msk honung
6 dl fiberhavregryn
1 dl hackade el hela nötter
(jag tog både mandel o hasselnöt)
1 dl linfrö
1 dl pumpafrön
1 dl kokosflingor
1 tsk vaniljsocker
1 msk kardemumma
1 msk kanel
1 dl torkade tranbär

Sätt ugnen på 150 gr
Blanda vatten, olja, salt och
honung i en liten skål o rör
tills honung o salt löst sig.
Blanda övriga ingredienser,
utom tranbären, i en bunke.
Häll honungsvätskan över blandningen
och rör ihop.
Fördela blandningen på en plåt
med bakplåtspapper. 
Torka granolan i ugnen i 45 minuter.
Rör om 4-5 ggr under tiden.
Låt det svalna på plåten och
blanda sedan i tranbären.
Förvara granolan i burk med
tättslutande lock i upp t 4 veckor.
(Ursprungsrecept från Allers)




God morgon!!!

Annika




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar