Här kan du läsa om oss, Ann; innehavare av butiken Ann-Tikt & Sånt, i Mellby och Annika; innehavare av butiken Drömmar Inne & Ute, i västra Mellby. I vår gemensamma blogg skriver vi om vår passion för inredning, antikt, trädgård, mat och familj. Välkommen att följa oss båda. Allt är ju roligare när man är två!


fredag 15 februari 2013

Kan inte!!


Hej på er!!

Jag kan inte ta kort på mat.
Det går bara inte!!
Jag tar mer än gärna emot tips på
hur man gör!

När jag för en gång skull varit duktig
på att baka två sorters kakor!!

Men receptet på de supergoda 
KNÄCKFLARNEN
kommer iallafall här
(utan bild)

Till ca 60 kakor

150 gr kylskåpskallt smör
1,5 dl strösocker
0,5 dl vispgrädde 
0,5 dl sirap
1,5 msk vetemjöl
100 gr flagad mandel

Skiva smöret och lägg det i en liten kastrull
tillsammans med socker, grädde, sirap och vetemjöl.
Låt det hela stå framme i rumstemperatur en stund.

Sjud upp smeten i kastrullen men låt den inte börja
koka häftigt. Lyft bort kastrullen från värmen
och rör ner den flagade mandeln.

Klicka ut smeten glest, cirka 1 msk smet i varje
"klick", på plåtar klädda med bakplåtspapper.

Grädda i 200 gr ugnsvärme i 6-8 min.
Låt kakorna svalna något innan de med hjälp
av en stekspade lyfts bort från papperet.

Receptet kommer från
ANNAS MAT
(Anna Bergenström)

Supermumsiga som dom är eller till
vaniljkesella och frukt,
som är min favoritdesert för närvarande.

Hoppas det låter gott utan bild...

Fredagskram på er

ANNIKA


1 kommentar:

  1. Håller med...Det blir bara gult på matbilder!
    Men man kan ju mixtra lite i photoshop.
    Kram Anna

    SvaraRadera