Här kan du läsa om oss, Ann; innehavare av butiken Ann-Tikt & Sånt, i Mellby och Annika; innehavare av butiken Drömmar Inne & Ute, i västra Mellby. I vår gemensamma blogg skriver vi om vår passion för inredning, antikt, trädgård, mat och familj. Välkommen att följa oss båda. Allt är ju roligare när man är två!


torsdag 15 december 2016

Kontraster i Asien



HEJ!!
Vi har turen att ha en riktigt goda vänner
på andra sidan jordklotet!
Nu i höst fick vi äntligen tillfälle att göra ett
besök. Ett besök i ett av Asiens galnaste land,
Singapore och med en liten avstickare till 
underbara Bali!
Två verkliga kontraster i Asien.
Ja, men vilken resa vi haft!! 
Vilken skillnad det är att besöka ett land med
vänner som bor i landet och att få bo med i
deras vardag! 
Vi har blivit guidade på ställen som vi
förmodligen inte hamnat på annars, men
också fått se och uppleva Singapore som riktiga
turister!


Singapore kommer från maylasiska ordet singapura,
som betyder "lejonstad". Maskoten merlion är en symbol
för Singapore, som är hälften fisk och hälften lejon.


Ted och vår personliga guide, Mia!


Det bor ca 5 miljoner invånare i Singapore och ca 74 % är kinesisk befolkning.
Singapore separerades från Maylasia år 1965 och är sedan dess ett
självständigt land. Hamnen är den näst största i världen med en årlig 
omsättning av 23 miljoner containers.


Vi besökte China-town och Little India,
där jag fick mitt lystmäte mättat med matmarknader
och annat kul att vila ögonen på.











Mia var huvudet längre än alla andra i Little India...



En av dagarna var jag och Ted i den
sagolika, botaniska trädgården.
Ojojoj, ett paradis för trädgårdsintresserade!









En takbar måste man besöka om man är 
i Singapore!!


Vi gjorde en liten avstickare till Indonesien
 och Bali. Till Ubud, en liten stad mitt på
ön. Här hittar man lugn, härlig miljö, fina tempel,
fantastisk shopping, god mat och yoga!!
En miljö jag verkligen trivdes i!




Ett besök på ett av de tjusiga risfälten.


En hel damm med lotusblommor!


Vår ljuvliga pool på hotellet, mitt i djungeln!



Vår resa avslutades på detta galna
hotell, Marina Bay Sands. 





Att få bada i hotellets infinitypool, på
57:e våningen var Ebbas
dröm - här gick den i uppfyllelse!


Ett glas champagne passar väl utmärkt
på denna höjden!




Ett värdigt slut på en fantastisk resa..

Världen har många fina pärlor och Singapore
 och Bali är verkligen några av dom!

TACK, säger jag!

ANNIKA











3 kommentarer:

  1. Vilken härlig resa ni varit på!
    Jag var på Bali för länge sedan, minns det som väldigt vackert!
    Den där infinitypoolen! Wow!!!
    Julkram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna!! Ja, en underbar resa verkligen!! Bali kommer jag resa tillbaka till! En ö som har en härlig charm! Och Marina Bay Sands var det häftigaste hotellet jag satt min fot på!! Singapore var en lekpark för vuxna!!! Kram o god fortsättning !

      Radera
  2. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    An Thái Sơn chia sẻ trẻ sơ sinh nằm nôi điện có tốt không hay võng điện có tốt không và giải đáp cục điện đưa võng giá bao nhiêu cũng như mua máy đưa võng ở tphcm địa chỉ ở đâu uy tín.

    SvaraRadera