Här kan du läsa om oss, Ann; innehavare av butiken Ann-Tikt & Sånt, i Mellby och Annika; innehavare av butiken Drömmar Inne & Ute, i västra Mellby. I vår gemensamma blogg skriver vi om vår passion för inredning, antikt, trädgård, mat och familj. Välkommen att följa oss båda. Allt är ju roligare när man är två!


tisdag 2 december 2014

MIna bästa lussebullar


Hej på er!

Jag har haft en härlig helg med en hel del
 hemmapyssel. Det är underbart att få ha
en hel helg att bara fixa och trixa med
sådant som man älskar.
Det har blivit mycket pynt ute och inne.


Jag har också hunnit med ett litet lussebak!
Det förvånar mig varje gång hur goda 
dem är ( vill tillägga att jag inte är någon större bagare..!)
 och jag känner att jag vill gärna dela med
 mig av mitt superrecept!

Mina bästa lussebullar

150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
2 pkt saffran
2 ägg
1 1/2 dl socker
1 tsk salt
1,2 kg (9-10 dl) vetemjöl

Pensling:
1 ägg
 russin

Smält smöret. Ljumma mjölken i smöret.
Rör ut smöret i lite degspad. Blanda ner saffran och resten av degspadet. Tillsätt ägg, socker, salt och det mesta av mjölet.
Rör degen slät i maskin  eller för hand. När degen släpper
kanten i bunken, låt degen vila i 15 minuter.
Dela degen och forma till 30 st kringlor el. annan valfri
modell. Stick i russin i hålen. Låt jäsa i 30 minuter.
Pensla med uppvispat ägg.
Grädda i 225 graders ugnsvärme i 10-12 min.

Lycka till!!

ANNIKA





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar