Här kan du läsa om oss, Ann; innehavare av butiken Ann-Tikt & Sånt, i Mellby och Annika; innehavare av butiken Drömmar Inne & Ute, i västra Mellby. I vår gemensamma blogg skriver vi om vår passion för inredning, antikt, trädgård, mat och familj. Välkommen att följa oss båda. Allt är ju roligare när man är två!


måndag 1 juli 2013

Fläderchampagne


Hej !

De som känner mig, vet att jag älskar bubbel
och när en kund till mig berättade för mig
att hon gjort fläderchampagne, var jag ju tvungen
 att prova detta också.
Den som gjort flädersaft vet att det är superenkelt.
Detta var precis lika simpelt. Det jobbigaste
momentet är egentligen att plocka fläderblommorna,
om man inte har de utanför dörren...



Nu har jag inte smakat på champagnen än, så jag
kan ju inte uttala mig om smaken.
 Men håll med om att det låter spännande!
Vill du också prova, så kommer receptet här:

Fläderchampagne
15 st fläderblomsklasar
2,5 dl socker
1 msk vitvinsvinäger
2,25 l vatten
0,5 st citron
Rensa fläderblommorna, men skölj dem inte.
Blanda socker, vinäger och vatten i en hink
el bunke.
Skölj citronen och skala av det yttersta
skalet med en potatisskalare. Pressa citronsaften
och blanda ner allt tillsammans med fläderblommorna.
Rör om allt och låt stå övertäckt i sval rumstemperatur
i ett dygn.
Sila saften genom silduk el liknande och häll upp på
väl rengjorda flaskor, med skruvkork. Fyll inte flaskorna
ända upp. Låt stå i sval rumstemperatur i 3-4 dagar.

Kontrollera en av flaskorna för att se om drycken har blivit kolsyrad. Bubblar den ställer du in flaskorna i kylen, annars låter du dem stå kvar i rumstemperatur ytterligare några dagar. Kontrollera därefter kolsyran på nytt. Lätta eventuellt något på locken efter några dagar, för att släppa ut lite kolsyra så att inte flaskorna exploderar av trycket. Skruva sedan åt locken igen.
Serveras väl kyld. 
Förbruka champagnen inom tre veckor från tillverkningsdatumet.




Jag lovar höra av mig när champagnen är avsmakad!

Från det ena till det andra, vi var ju hos Milla
häromdagen - måste bara visa hur fantastiskt
det är att få kliva in i hennes mysiga lusthus.



Denna utsikten hade jag från  min
fikaplats!


Önskar er en underbar vecka, med eller utan sol...,
den kommer väl nån gång...

Kram på er

ANNIKA





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar